Petrila / Exclusivitatea pe construcţia cavourilor duce la cimitire model „Coreea de Nord”

1048
de Corneliu BRAN

• Controverse Edil Sal Prest S.A. – Călugăru 

Nici n-a început şedinţa Consiliului Local Petrila şi, hop, primul scandal! 

De la ce s-a aprins fitilul?
Petrileanul Călugăru a mers zilele trecute în audienţă la primar, cerând să fie lăsat să lucreze în noul cimitir de către cei de la Edil Sal Prest S.A. Petrila, societatea de gospodărie a oraşului subordonată consiliului local. A menţionat că, din cauza contractului de delegare şi a regulamentului stabilit de consilieri, îi este imposibil să mai onoreze cererile cetăţenilor privind amenajarea mormintelor, construirea de cavouri, turnarea de plăci pe morminte, ori montarea de cruci. Primarul Jurca l-a invitat pe Călugăru la şedinţa care a avut loc miercuri. Înainte de derularea ordinii de zi, edilul i-a informat pe consilieri care e problema omului aflat în sală. „Haideţi să începem şedinţa cu acest invitat, apoi trecem la proiecte”, a cerut primarul. Zis şi făcut…

Directorul Edilului se apără şi atrage atenţia de concurenţă neloială
Directorul Doiniţa Bălănescu s-a apărat imediat spunând că societatea pe care o conduce nu face altceva decât să respecte ce au stabilit consilierii prin contractul de delegare. Aceasta în condiţiile în care, din punctul dumneaei de vedere, consideră că acest domn Călugăru face o concurenţă neloială firmei de gospodărie locală percepând taxe mult mai mici, „cu 100-200 lei mai puţin decât taxele noastre, ceea ce nu-i normal”. Se ştie că Edil Sal Prest nu poate negocia cu cetăţenii, preţurile fiind fixe şi stabilite cu acordul primăriei şi consiliului local.

Din gândirea împăciuitoare a primarului: „Unii fac profit, alţii repară garduri”…
De aici şi după ce directorul Edilului a mai spus „câte ceva”, poate nu chiar pe un ton tocmai plăcut urechilor anumitor consilieri, n-a mai fost decât un pas ca unora din sală să le sară ţandăra. Primul care a atacat problema a fost consilierul liberal Constantin Ramaşcanu, care a avut o replică destul de dură către Doiniţa Bălănesc: „Nu cred că noi am dat acest cimitir Edilului sau i l-am făcut moştenire! Noi l-am dat ca să-l întreţină, să ţină împrejmuirea acolo unde s-a dărâmat gardul, să-l cosească şi să facă tot ceea ce trebuie făcut, dar nu să oblige oamenii să-şi facă acele monumente funerare numai cu ei şi cu ce preţ vor ei!”.
Observând tensiunea din sală, Vasile Jurca a încercat să mai răcorească spiritele încinse, numai că mai mult a pus gaz pe foc prin ce a zis (trebuie să recunoaştem la obiect): „Pentru a face curăţenie şi a repara gardul, cum ziceţi, trebuie să aibă şi venituri. Iar veniturile trebuie să le realizeze din ceva! Unii se duc şi fac profit, fac construcţii acolo, iar alţii fac curăţenie şi repară garduri! Trebuie să explicăm şi treaba aceasta, că nu-i normal!”.
„Faptul că omul plăteşte o concesiune pentru acel loc unde îşi face acel monument funerar, cred că nu ne permite să îl şi forţăm pe om să lucreze cu cineva anume”, a replicat acelaşi Ramaşcanu.
Şi consilierul PSD Marius Heljiu s-a băgat în vorbă: „În plus, eu cred că trebuie să existe acea colaborare între această persoană, domnul Călugăru, şi Edil, pentru că toţi am convenit că trebuie ca acest cimitir nou să fie unul modern, să cuprindă o anumită sistematizare, deci nu să facă fiecare cavourile şi toate aranjamentele după cum îl duce capul. Acea firmă şi Edilul trebuie să colaboreze, şi aş zice să o ascultăm şi pe doamna director dacă are şi ea alte observaţii”.

Contractul de delegare îi dă dreptate directorului – „scrie negru pe alb, aprobat de dumneavoastră!”
Pe un ton mai blajin, Doiniţa Bălănesc a menţionat: „Aş vrea să vă spun că în contractul de delegare există o clauză aprobată de consiliul local în care se spune precis cine mai poate lucra în cimitir. Domnule Călugăru, eu n-am ştiut că sunteţi astăzi aici. Eu v-am dat oricum un răspuns la adresă, conform legii şi pe baza contractului de delegare predat de consiliul local. Vreau să vă spun că puteţi să reanalizaţi şi să supuneţi la vot o altă modalitate a predării contractului de delegare în ce priveşte cimitirele. Dar să luaţi în calcul că societatea Edil este în subordinea consiliului local, angajările s-au făcut în baza contractului de delegare. Deci, noi avem nişte oameni angajaţi pentru lucrările astea din cimitir, şi concurenţa, cum am zis, devine neloială din partea domnului Călugăru, deoarece oamenii n-o să mai vină să apeleze la Edil, din cauza acelor taxe percepute mai ieftin de acest domn şi firma sa. Sunt 100, 200 sau chiar 300 de lei mai puţin percepute decât facem noi, o sumă care, până la urmă, pentru oameni este importantă. În ce priveşte întreţinerea cimitirului, noi avem obligativitatea să asigurăm că nu se sparg crucile, cavourile, că locurile de veci sunt plătite… Noi pe toate astea nu mai putem să le gestionăm, dacă domnul Călugăru se apucă şi face toate cavourile din cimitir!”…

Ramaşcanu: „Nu vreţi cumva să tăiaţi şi bilete la intrarea în cimitir?”
În acest moment directorul a fost întrerupt de Constantin Ramaşcanu, care, pe un ton înalt (să nu-i zicem chiar urlet…), s-a adresat ironic: „Doamnă, nu cumva vreţi să tăiaţi şi bilete pentru intrarea în cimitir?! E uşor să veniţi să ne spuneţi ceva de genul eu am votat, eu am făcut… Da, am fost de acord să vă dăm cimitirul în administrare, dar eu înţeleg prin administrare asta: să tundeţi iarba, să reparaţi gardul şi să faceţi ce trebuie acolo. Dar nu puteţi interzice unei persoane fizice ce are loc concesionat acolo să-şi facă un monument funerar cu cine vrea!”.
Doiniţa Bălănesc nu s-a lăsat, spunându-i că ea acţionează conform contractului de delegare, aprobat de consiliul local, iar dacă se doreşte altceva atunci consilierii să schimbe clauza din acel contract: „Şi apropo, domnule consilier Ramaşcanu, că tot aţi spus de concesionare, taxa e de 700 lei pe 30 de ani. Credeţi că pentru aceşti bani nu trebuie să se facă gestionarea corect, păstrându-se curăţenia şi ducându-se gunoiul din două în două zile? Vi se pare că este mare taxa de concesiune?”.

Cereri pentru 30 de cavouri
După această întrebare, consilierul Ramaşcanu a răspuns printr-o altă întrebare: „La ora aceasta cimitirul e cosit, doamnă director?”. „Da, mergeţi la toate cimitirele şi vedeţi că sunt cosite! Vă rog să mergeţi…”, a răspuns ţipând directorul. Continuând, doamna Bălănesc a mai menţionat „să audă sala toată”: „Avem cereri depuse pentru 30 de cavouri, dintre care s-au executat deja jumătate, iar cealaltă jumătate va fi făcută în continuare. Aşa vrem să asigurăm ordinea şi curăţenia în cimitire”.
După acest schimb de replici a intrat în vorbă şi consilierul Ioan Temneanu, care l-a întrebat pe primar: „Ce soluţie putem găsi pentru domnul Călugăru? Pentru că şi el e un cetăţean al oraşului Petrila, iar familia lui trăieşte din afacerea asta!”.

Firmă cu acte în regulă
Răspunsul la întrebare n-a venit. La întrebarea dacă firma sa are actele în regulă, Călugăru a răspuns:  „Da, suntem autorizaţi şi trebuie să spun că lucrăm în cimitir de câţiva ani de zile. Avem firmă, iar pe cimitirul acesta avem doi angajaţi ce se ocupă, firma având un total de şapte angajaţi. Eu nu ştiu de ce spune doamna Doiniţa Bălănesc că fac concurenţă neloială! Eu nu ştiu, în primul rând, nici ce preţuri percep dumnealor. Eu fac întotdeauna un calcul: domnule, e lucrare de două zile, mă costă materialul 500 lei şi 500 lei sunt ai mei. Calculele sunt simple şi clare… Eu nu fac nicio concurenţă neloială nimănui!”.

Pactul din sala de şedinţe
Dând dovadă de înţelepciune, Doiniţa Bălănesc a încercat să facă un pact cu Călugăru, ţinând cont de scandalul provocat: „Eu aici mă refer doar la săpatul gropii şi la cavouri, să fie standard… Pentru că la crucile de marmură, la placat cu marmură, dacă se plăteşte taxa de deviz de 100 lei, cum scrie în contractul de delegare, se poate face cu orice altă firmă specializată. Dacă domnul Călugăru vrea să placheze cu marmură, să pună cruci din marmură, la cerinţele oamenilor, nu avem nimic împotrivă, mai ales că nu avem materiale de acest gen şi nici personal atât de specializat pentru aşa ceva. Să departajăm lucrurile!”.

Fostul primar cere muncă de calitate din partea Edilului
Ilie Păducel, fostul primar, a intrat şi el în joc, clarificând câteva probleme: „În primul rând, societatea Edil trebuie să facă lucrările pe care le are în gestiune pe banii din concesiunea locurilor de veci, bani plătiţi de cetăţenii oraşului Petrila. Că-i mică sau nu taxa, asta trebuie stabilit. Dumnealor trebuie să calculeze exact ce şi cum, să vină apoi în faţa consiliului local şi să propună modificarea. A doua problemă, că domnul Călugăru are mai mulţi clienţi ca Edilul… Mai depinde, doamna director, foarte mult chiar, de calitatea lucrărilor! Dacă Edilul va face lucrări de o calitate mai bună decât firma domnului Călugăr, vă asigur, dau în scris asta, că cetăţenii se vor uita mai puţin la bani şi mai mult la calitate, lucrând cu Edil şi nu cu domnul Călugăru!”.

Cetăţenii nu trebuie obligaţi
Cum directorul Edilului, Doiniţa Bălănesc, nu s-a lăsat, explicând din nou cum domnul Călugaru face un deviz pe aceeaşi lucrare de 3.800 lei, faţă de 4.000 lei cât e devizul Edilului, consilierul Temneanu n-a mai rezistat, cerând din nou cuvântul şi atacând ironic antevorbitorul: „Eu nu vreau să intru în polemică cu nimeni, dar argumente de genul că la mine e 4.000 şi la domnul Călugăru e 3.800 şi eu n-am ce face şi dau oamenii afară, cred că sunt argumente pentru copiii de grădiniţă. Faceţi în aşa fel încât să vă câştigaţi locul pe piaţă şi nu trebuie să ne batem joc de cetăţenii oraşului Petrila şi să-i obligăm să lucreze doar cu o firmă impusă. Eu nu ştiu cum s-a ajuns la acest contract de delegare, sau poate n-am fost la şedinţă? Nu ştiu să fi dat cavouri de făcut Edilului şi doar ei să aibă această exclusivitate! Poate e o clauză interpretabilă, cine ştie, dar dacă există o aşa clauză în regulament, atunci trebuie să scăpăm urgent de ea! Că nu se poată să vină cineva să ne spună acum că suntem în Coreea de Nord şi trebuie Edil să facă toate mormintele la fel şi nu pot să lucreze la ele decât cei trei oameni angajaţi de întreprinderea Edil, asta mi se pare, repet, argumente de grădiniţă!”.

Contractul de delegare e prost şi va fi reconfigurat
După un nou schimb de replici între consilierul Temneanu şi directorul Bălănesc, primarul Vasile Jurca a ajuns la concluzia că regulamentul şi contractul de delegare trebuie reanalizate şi refăcute la viitoarea şedinţă.
După exact o jumătate de oră, şedinţa s-a putut relua, intrând în matca ei firească. Vorba cuiva din sală: atâta energie consumată pentru nimic… Chiar aşa…

Comenteaza

Comenteaza