Lucrările pentru drumul spre Parâng încep în septembrie. Presiunile necontenite ale cabanierilor și ale primarului Tiberiu Iacob- Ridzi au avut efect

274
de Alina PIPAN

„Modernizarea DJ 709F: DN 7A-Cabana Rusu-Masivul Parâng, de la km 6+600 la km 10+325, județul Hunedoara”  va demara, după aproape doi ani de lupte în instanță din cauza incompetenței echipei de management a proiectului, dar mai ales din cauza constructorilor care s-au contestat reciproc. Contestațiile nu au fost din dorința și convingerea că oferta depusă este mai bună decât a concurenței, ci mai mult cu gândul că nu trebuie să câștige  concurența, sau măcar să piardă timp și bani, iar în susținerea acestei suspiciuni pe care o exprimăm stă și decizia instanței.

Așteptarea ne va costa. Estimat la suma de 16.596.526 lei pentru reabilitarea celor  3.725 de metri de drum, proiectul va fi realizat pentru suma de 17.308.917,86 lei. Valoarea totală a proiectului se ridică la 22.065.862,64 lei, din care finanțarea prin PNDL este în valoare de 17.987.524,50 lei.

”Sectorul care va fi modernizat are o lungime de 3,725 km. Lățimea părții carosabile este de 4 m. În cadrul proiectului se vor realiza: 4.525 ml de rigole betonate, 23 de podețe, 2.211 ml de ziduri de sprijin din beton și ciment, 1.249 ml de ziduri de sprijin din gabioane, 2.562 ml de parapeți de siguranță”, transmite Consiliul Județean Hunedoara.

Durata de execuție a lucrării este de 27 de luni. În data de 3 septembrie Consiliul Județean Hunedoara va semna ordinul de începere a lucrărilor.

Cabanierii au avut cel mai mult de suferit din cauza acestor întârzieri

Cabanierii au plătit cel mai scump acestă luptă în instanță, dar mai ales dezinteresul Consiliului Județean Hunedoara, care doi ani a stat pasivă și a așteptat pronunțarea instanței. În tot acest timp drumul s-a tot degradat. Bineînțeles, în tot acest timp, toată lumea bătea la ușa primarului Tiberiu Iacob- Ridzi, reclamând faptul că nu e drumul bun (vina CJH), că nu este canalizare și apă, iar iarna este prăpăd (vine Apa Serv Valea Jiului), că nu funcționează telescaunul cum trebuie (vina primăriei), că pârtiile nu sunt amenajate corect (vina administratorului domeniului schiabil).

Numărul turiștilor din Parâng a scăzut dramatic, deși Parângul este foarte frumos, are pârtii ample, lungi. Drumul a fost primul impediment, și va mai fi până ce situația se va stabiliza.

Constructorul se știa din mai, dar contractul este semnat în august, după numirea noului administrator al județului

În data de 2 mai 2018 instanța „respins acţiunea formulată de reclamantele SC Mano Sprint SRL şi SC Trans Construct Import Export SRL, SC Strabag SRL în contradictoriu cu pârâta UAT Judeţul Hunedoara. Cu drept de recurs în termen de 10 zile de la comunicare, recurs care se va depune la Tribunalul Hunedoara”.

Abia acum, în august, după 3 luni pline de așteptare, contractul este semnat, imediat după ce se instalează la județ noul administrator și apucă să se laude cu acest proiect, de parcă ar avea vreun minim credit pentru implementarea lui.

Adevăratul credit pentru realizarea acestui drum, oricât se trage spuza pe turta pededistă, îl are Adrian David, fostul șef al Consiliului Județean Hunedoara. Este cel care a demarat practic procedurile pentru acest proiect amplu care să miște lucrurile în Parâng. A realizat studiul de fezabilitate, a scos la licitație proiectarea tehnică. Ciudat, acea licitație nu a mai fost blocată în instanță.

Iată ce conține proiectul tehnic al construcției celor 3.725 m de drum

Licitația pentru execuția lucrărilor a început în ianuarie 2017. În 27 august 2018 se semnaează contractul cu Strabag.  La 3 ianuarie 2017  a fost scoasă la licitaţie lucrarea de execuţie a drumului de legătură dintre Cabana Rusu şi Masivul Parâng. Constructorii interesaţi depun oferte până la data de 23 ianuarie, oferta Drupo este declarată inacceptabilă, și este ales Strabag.  După un an și 8 luni acesta va demara și lucrările.

Drumul este de importanţă zero pentru dezvoltarea turismului local, pentru că face legătura dintre zona de agrement din masivul Parâng şi DN7A, cu localităţile Petrila şi Petroşani, iar prin intermediul DN 66 cu restul judeţului. La km 10+525 se află cabana parapantiştilor, iar la km 11+600 se află releul Parâng, obiectiv crucial pentru comunicaţiile la nivel naţional.

Traseul în plan vertical începe de la cota 1167 m şi se termină la cota 1533 m, la cabana parapantiştilor. Serpentinele se vor realiza la o rază de 20 de m, ceea ce va implica un volum mare de terasamente, săpături mai mari în debleu de 12-14 m  şi afectarea limitelor domeniului  public. Din acest motiv, la serpentine Consiliul Judeţean Hunedoara, beneficiarul lucrării, a cerut reducerea unor raze de racordare până la 10 m. Intersecţii vor fi în T sau cruce, cu drumuri laterale amenajate pe 15 m lungime. Este prevăzută şi realizarea unei parcări  în suprafaţă de 395 mp, amplasată la finalul drumului proiectat pe partea dreaptă. Aceasta se va amenaja ca şi structura drumului cu 4 cm de strat de uzură, 6 cm strat de legătură, 30 cm piatră spartă, 35 cm strat de fundaţie din balast, 10 cm strat de formă.

Se vor executa rigole pe zonele de drum cu declivităţi mici, iar în zonele de pantă se vor realiza trepte pentru ruperi de pantă.

Sunt prevăzute consolidări de ziduri cu sprijin de beton, ziduri de sprijinire cu gabioane, cu înălţimi de 1,5-3 metri. Pe zonele unde este necesară lărgirea platformei se vor executa săpături în stâncă şi derocări  şi se vor proteja cu plase ancorate.

Lucrarea cuprinde şi semnalizarea liniară prin marcaje cu vopsea ecologică, care să fie vizibilă pe timp de ceaţă, pe timp de ploaie, şi noaptea.

Președintele Consiliului Județean Hunedoara, Mircea Bobora, și reprezentantul firmei STRABAG, Marius Ungureanu, au semnat, luni, 27 august, acest contract pentru modernizarea DJ 709F care face legătura între DN 7A – Cabana Rusu – Masivul Parâng, pe sectorul cuprins între km 6+600 – km 10+325. Se vede în imagini în ce hal a ajuns până în acest moment.

Comenteaza

Comenteaza