Turismul petrilean poate exploda în următorii ani. Dacă lucrurile se fac cu cap, iar Romsilva cedează drumul forestier Taia – Aușelu

177
de Corneliu BRAN

Primarul Petrilei, Vasile Jurca, a părut interesat la modul cel mai serios de interviul publicat de Ziarul Văii Jiului cu investitorul lupenean Emil Părău, mai cu seamă de partea discuției legată de Petrila. Cea privind viitoarea stațiune turistică și posibilitatea amenajării unei pârtii de schi pe Slima, în zona ce aparține UAT Petrila.

Slima are proprietari în proporție de 100%
Astfel, miercuri, 30 ianuarie, edilul petrilean a ținut să comenteze cele susținute de Emil Părău. Pe care nu îl contrazice. Din contră, îi dă perfectă dreptate. Cu câteva precizări.
„Referitor la Slima din Parâng și la crearea unei pârtii de schi și montarea instalațiilor de cablu aferente acesteia, cu posibilitatea de legare la pârtiile existente în stațiunea Parâng, care aparțin de UAT Petroșani, eu sunt perfect de acord cu domnul Milu Părău.
Numai că Slima, poate dumnealui nu știe, este retrocedată integral către cetățenii din Jieț. Ca un scurt istoric, ca să se știe, noi, administrația locală din Petrila, ne-am asociat în trecut cu UAT Petroșani, undeva acum vreo 10 ani, printr-o hotărâre de consiliu local adoptată la vremea respectivă. În proiectul celor de la Petroșani legat de domeniul schiabil se prevedea, cu acordul nostru, construirea unei pârtii pe Slima, care să vină înspre UAT Petrila, cu instalații de transport pe cablu și tot ce e nevoie pentru schi. Numai că, între timp, au intrat în vigoare prevederile Legii 247, prin care celor din Jieț, aparținătorii de drept ai terenurilor de pe Slima, le-au fost retrocedate toate suprafețele de teren ce există acolo.
În acest moment, doar proprietarii pot decide dacă sunt de acord sau nu cu acea investiție făcută de administrația din Petroșani – firește, când îi va veni rândul și vor putea să o facă. Hotărârea de consiliu ar trebui astfel anulată, iar în discuții și negocieri ar trebui să intre proprietarii de terenuri cu cei din Primăria municipiului Petroșani, dacă dumnealor vor mai fi interesați de această investiție.
Ca atare, Primăria Petrila, nu mai are niciun rol în momentul de față, proprietarii din Jieț decizând dacă vor sau nu acolo pârtie și instalații de schi, care ar uni Petrila de pârtiile din Parâng și care ar avea într-adevăr un rol turistic local foarte important, ceea ce n-ar putea decât să aducă beneficii întregii comunități. Dar, deocamdată, vorbim… vorbe. Și la Petroșani sunt probleme nerezolvate cu cei de la Romsilva, care încetinesc continuarea proiectului integrat legat de domeniul schiabil din Masivul Parâng. Vom vedea anul acesta și anii viitori dacă cei din Petroșani vor avea în vedere și Slima, partea înspre Petrila, sau nu. Repet, asta după ce discuțiile și negocierile cu Romsilva se vor fi terminat”, a menționat primarul Vaile Jurca.

Stațiunea Șureanu nu are un viitor până ce drumul Taia – Aușelu nu va fi dat de Romsilva autorităților petrilene
Legat de viitoarea stațiune din Șureanu, edilul petrilean susține că, exact ce spunea experimentatul investitor în turismul lupenean, se va face. Primăria din Petrila dorește să se pornească în mod sănătos, astfel încât stațiunea să se dezvolte frumos pentru turismul local și atragerea de investitori și venituri la bugetul local.
„Vizavi de ceea ce transmitea domnul Părău, exact așa am gândit și noi lucrurile. În partea de jos, în zona Lunca Florii, care e cam la 3 km de oraș, am propus să fie spațiile de cazare ale celor interesați să investească în această stațiune, unde se vor construi deci pensiuni și hoteluri, baze de agrement și ce va mai fi. În noul PUG, la care lucrăm, am propus ca toată zona de la Lunca Florii să fie intravilan. Acolo se va putea construi. Spații de cazare și masă, spații de agrement, parcări și altele care să atragă turiștii interesați. Pârtiile și instalațiile pe cablu și tot ce va avea legătură cu schiul și sporturile de iarnă se vor afla la o distanță de 6-7 km de Lunca Florii. Vom vedea cum vom proceda, poate până acolo vom duce turiștii cu microbuze, la baza telescaunului, poate nu, dar dacă ținem cont că acolo locul e strâmt, probabil că trebuie soluția transportului cu microbuzul. Vom vedea. Oricum drumul până acolo e destul de drept, cu pante line, iar acest drum Taia – Aușelu, în ansamblul lui, va fi foarte pitoresc și util odată reabilitat, modernizat și asfaltat. El trebuie însă transferat din domeniul public al statului în domeniul public al consiliului local și de aceea sperăm ca discuțiile cu ministerul și Romsilva să se încheie și drumul să ne fie dat nouă. Abia de atunci putem începe treaba la modul serios, că fără drum nu faci nimic”, susține Vasile Jurca.

Cei din Alba „abia așteaptă să investească în pârtii și instalații pe cablu în Șureanu, partea ce aparține Petrilei”
L-am întrebat pe primar de unde bani chiar dacă, să zicem, se rezolvă cu drumul?
„Lucrurile ar trebui să meargă în felul următor: 1. Vom începe să căutăm soluții pentru modernizarea drumului, inclusiv prin proiecte guvernamentale. 2. În paralel vom începe lucrări legate de amenajări de pârtii și transport pe cablu. Primăria la momentul acesta ar urma să cofinanțeze lucrările, o perioadă, de la bugetul local, dar în același timp va încerca să atragă investitori, încheindu-se cu aceștia un parteneriat public-privat. Asta va însemna că ne dezvoltăm ușor-ușor, an de an, până ce stațiunea va fi gata. Dacă mă întrebați, cei care dețin pe partea cealaltă a muntelui, înspre Alba, pârtii și instalații pe cablu, abia așteaptă să-i dăm drumul, ne-au anunțat demult de intențiile lor. Au și cumpărat o instalație, care și acum zace nemontată și din câte știu abia așteaptă să vină alături de Petrila pentru a dezvolta noi investiții. Până la urmă va fi bine, veți vedea. Am încredere în acest proiect”, a încheiat optimist discuția primarul Petrilei.
Că o fi Slima, că o fi Șureanu, una sau ambele, important este ca și la Petrila, într-o zonă minunată, cu munți fermecători, să se exploateze turismul local, iar agroturismul și proiectele europene pentru dezvoltarea acestei ramuri ar fi bine să nu lipsească dintr-o zonă unde satele și-au păstrat de sute de ani intacte obiceiurile și portul popular, dar și stilul oamenilor de-acolo de a mânca, cum se spune azi, „ecologic 100%”. Vom vedea, viitorul va răspunde dacă optimismul primarului și al altora care cred în dezvoltarea turismului petrilean este egal cu realitatea ce va fi la momentul respectiv. Până atunci poate Romsilva va înțelege să cedeze acel drum, că o stațiune fără drum nu există de când lumea și nici nu poate exista nici pe viitor. Chiar dacă lumea modernă va trece, să zicem, la mașini zburătoare, tot va fi nevoie acolo și de un drum sau ceva unde să aterizeze astea…

Comenteaza

Comenteaza