De ce nu s-a mai construit Aeroportul în Colonia „Brătianu”

292
În 1944 Primăria Petrila informează conducerea societăţii miniere Petroşani despre intenţia de înfiinţare deasupra coloniei „Brătianu” a unei zone militare, având destinaţia de aeroport. În răspunsul său, societatea minieră expune motivele tehnice din cauza cărora construcţia unui aeroport nu este posibilă în această zonă. Răspunsul este însoţit de o hartă a zonei, unde sunt desenate râuri, pâraie, terenul accidentat, clădiri, curbe de nivel, terenul de aterizare, terenul de protecţie, lucrări miniere existente şi lucrări terminale care urmează să continue în adâncime.
„1. După cum se vede în harta anexată, pe terenul destinat aeroportului trec 2 conducte electrice de înaltă tensiune, a căror mutare ne-ar costa peste 100.000 lei.
2. Cu o parte din lucrările miniere suntem deja în terenul de protecţie care înconjoară terenul destinat aeroportului.
În 2-3 ani lucrările miniere vor avansa în lentilele I şi II de la Mina Jieţ încât vor începe să provoace degradări ale terenului destinat aeroportului. Mai târziu şi lucrările din lentila III vor ajunge să provoace astfel de degradări.
Cum în afară de aceste lentile (No. I, II şi III), actualmente mai avem în exploatare o singură lentilă (lentila VI) şi vom mai deschide numai încă una (lentila IV), care este mică şi ne va produce puţin, în cazul când s-ar interzice continuarea lucrărilor, pentru a nu produce degradări terenului, ar trebui să închidem mina. Exploatarea numai a lentilelor IV şi VI nu ar putea acoperi cheltuielile de regie ale minei.
Deschiderea altor lentile de la Mina Jieţ nu este posibilă, pentru că ele ar fi situate la o distanţă enormă de la Puţul Principal Jieţ, şi deja acum lentila VI este situată la 2 km de la acest puţ.
Părăsirea lucrurilor actuale şi deschiderea unei alte mine ar fi legate de cheltuieli de multe zeci de milioane. În consecinţă, vă rugăm să binevoiţi a aduce cele de mai sus la cunoştinţa forurilor superioare, cerând să se renunţe la crearea aeroportului de deasupra Coloniei Brătianu din Comuna Petrila.
Probabil că pentru aeroport s-ar putea găsi un alt teren, la Cimpa, la Maleia sau la Livezeni”, se arată în răspunsul Direcţiei Tehnice a S.A.R. Petroşani.
După atâta timp, remarcăm faptul că, şi la vreme de război, când ordinele cazone aveau întâietate, exploatarea cărbunelui era apărată cu argumente tehnice, în pofida elementelor de siguranţă naţională şi strategie militară. Cu mineritul e mai rău în zilele noastre, la vreme de pace…

de Marian BOBOC

Comenteaza

Comenteaza