DISTRIBUIȚI
Despre bucata de drum naţional care leagă Maleia de satul Jieţ şi apoi de drumul care duce spre Cheile Jieţului spre Voineasa (DN 7 A) am scris şi cu alte ocazii pentru că mereu au fost probleme. Ba au fost probleme cu starea drumului, ba nu ştim ce s-a mai întâmplat, cert este că şoseaua respectivă, betonată în urmă cu mulţi ani de Mina Petrila Sud, a devenit în timp subiect de discuţie. După ce şoseaua a fost asfaltată dubios de către cei de la drumurile naţionale, în urmă cu vreo doi ani, o perioadă nu s-a mai scris nimic, deşi unii dintre localnicii din Jieţ, în frunte cu preotul satului, Dimitrie Jura, au semnalat calitatea slabă a lucrării.
Drumul riscă s-o ia cu totul la vale
Acum iar revenim cu acest drum, pentru că din nou sunt probleme. De data aceasta nu asfaltul e proble­ma, ci alunecările de teren. Alunecări care, pe o distanţă de circa 60-70 de metri, în aval de drum (pe partea dinspre lac), în dreptul fostei cariere, dau bătăi de cap autorităţilor locale şi celor de la drumurile naţionale. Luni, 5 mai, se punea problema închiderii drumului şi identificării unor soluţii tehnice care să conducă la ieşirea din această situaţie. Ca să înţeleagă toată lumea, problema e destul de serioasă. Ieri, 6 mai, am fost şi noi acolo (mai bine mai târziu decât… – n.r.) şi am văzut că sub o bucată de drum există un mare gol. Oricând această bucată de drum împreună cu dealul din aval riscă să cadă-n gol, înspre partea de lac. Ceea ce ar însemna o catastrofă, mai ales dacă pe şosea, la momentul respectiv, ar circula un autovehicul sau alte mijloace de transport (căruţe, biciclete, tractoare, camioane etc.).
Ca atare, după ce autorităţile locale petrilene şi primarul Ilie Păducel au luat legătura cu cei de la ISU, mediu şi drumurile naţionale, luni dimineaţa s-a luat hotărârea de închidere a drumului pe un segment de 150 m.
„Începând de la sfârşitul săptămânii trecute, a început să alunece terenul din dreptul fostei cariere Jieţ. Luni dimineaţa am fost atenţionat de către cei de la Apele Române, dar şi de alţi cetăţeni din zonă că sunt probleme acolo. Am luat imediat legătura cu cei de la ISU, mediu, poliţia locală, care au mers imediat acolo şi au luat decizia de închidere temporară a drumului. În paralel, am vorbit cu directorul general de la Direcţia de Drumuri Craiova, cu domnul Lumezeanu, explicându-i situaţia. Dumnealui a înţeles şi l-a trimis imediat pe directorul de la Direcţia de Drumuri Tg. Jiu. Acum aşteptăm să vedem ce soluţii tehnice găsesc cei de la drumurile naţionale. Până nu se va face lucrarea, drumul va fi închis, deoarece nu putem risca să-i dăm drumul. Am semnale că alunecările de teren s-au oprit. De luni până azi (marţi – n.r.) nu au mai fost semnalate modificări ale terenului de-acolo. Aceasta nu înseamnă însă că putem da drumul la circulaţie pe acest drum, repet, pentru că e riscant. Şi încă ceva… Prin presă s-a semnalat că drumul spre Voineasa nu e circulabil din această cauză, deci cum ar veni pe DN 7 A, drumul naţional care face legătura cu Voineasa şi Capitala, ar fi blocat. Nimic mai fals, există varianta ajungerii de la Petroşani la DN 7 A prin oraşul Petrila, înspre Jieţ şi de-acolo spre Cheile Jieţului”, ne-a declarat primarul Ilie Păducel.
Revolta îndreptăţită a preotului satului
Dimitrie Jura, Preotul satului Jieţ, ne-a spus punctul dumnealui de vedere în legătură cu alunecările de teren respective, susţinând că de mai multă vreme, de ani de zile, a atras atenţia atât celor de la Apele Române, cât şi celor de la mediu, sau Enel, ba chiar şi primarului Ilie Păducel de posibilitatea ca „dealul s-o ia la vale cu şosea cu tot”: „I-am spus primarului şi a zis să-mi fac cruce şi să spun Doamne Fereşte! Celor de la Enel, când au mutat stâlpul de înaltă tensiune le-am spus ce probleme vor fi în urmă acestei permutări. Apoi, luni de zile a curs apa aici de la o conductă de apă, chiar dumneavoastră ZVJ aţi scris. A venit inginerul şef de-atunci, domnul Olaru, şi a spus că nu-i mare scofală. Apoi a reparat, dar după luni de zile, timp în care apa scursă a tot făcut ca să se modifice terenul. Nu în ultimul rând, când au lucrat la proiectul Cap de Linie Lonea – Cap de Linie Petrila au tot băgat pământ să umple golul.
Le-am spus şi atunci să nu umble la teren cum cobori către lac, dar nu m-au ascultat. Apoi, existau acolo nişte stâlpi de fier, ca nişte sonde, care erau adânc înfipţi în pământ. Magneţii i-au furat bucată cu bucată şi bineînţeles că cei de la poliţia locală n-au văzut nimic. Eu şi atunci m-am plâns, dar nimeni nu m-a auzit. Acum, cei din administraţie n-au decât să suporte consecinţele, dar, din păcate, tot oamenii au de suferit, mai ales cei din Jieţ. Aşa-i când nu asculţi şi de oameni şi te baţi cu cărămida-n piept că le ştii pe toate”.
„Nu ştiu să mă fi atenţionat părintele Jura. Dar dacă tot a făcut-o, putea să ne facă şi în scris o sesizare, la primărie, de care vă asigur că ţineam cont, aşa cum ţin cont de toate recomandările cetăţenilor de bună credinţă atunci când ele există”, ne-a răspuns primarul Ilie Păducel, la întrebarea de ce n-a ţinut cont de sfaturile preotului satului Jieţ.
Intervenţia drumurilor naţionale
Ca şi concluzie, considerăm că această bucată de drum trebuie să devină o prioritate pentru cei de la drumurile naţionale. Care, an de an, uită de drumurile din Valea Jiului şi îşi aduc aminte de ele cam cu greu, după foarte multe insistenţe. Iar când încep să lucreze, încep cu cârpituri şi nu cu lucrări serioase, de anvergură, de parcă Valea Jiului n-ar face parte tot din România. Ştim că undeva prin presa centrală nişte unii de pe la drumurile naţionale se lăudau că DN 7 A este a intrat pe program de modernizare. Dacă tot fac bucata de drum de pe culme, de la intrarea în judeţ şi până la intrarea în satul Jieţ, atunci ce ar însemna să şi termine cei câţiva kilometri câţi are acest drum, fireşte cu ziduri de susţinere, canale de scurgere a apei şi tot ce trebuie?

de Corneliu BRAN

Comenteaza

Comenteaza