Adrian Jurca, preşedintele Sindicatului „Noroc Bun”: „Noi, Sindicatul Noroc Bun, considerăm că administraţiile SC CEH-SA, consiliile de administraţie, dar şi Ministerul Energiei au condus voit această societate spre faliment”

253
de Marian BOBOC
Pentru a anula falimentul
– La 8 noiembrie 2016, Curtea de Apel Alba Iulia a admis Cererea de intervenţie în interes propriu a Sindicatul „Noroc Bun” faţă de Cererea de intrare în insolvenţă a SC CEH-SA depusă la Tribunalul Hunedoara. Astfel, SC CEH-SA a ieşit definitiv din insolvenţă. De ce aţi întreprins aceste demersuri? 
– Noi, Sindicatul „Noroc Bun”, am făcut aceste demersuri pentru a anula posibilitatea de a fi declarat falimentul SC CEH-SA de către o instanţă judecătorească. În fapt, dacă se analizează situaţia economică a SC CEH-SA la finalul anului 2015 din raportul administratorilor acestei societăţii, la care se mai adaugă şi amenzile de mediu primite de către societate ca urmare a neachiziţionării Certificatelor de CO2 (circa 500 milioane de lei), practic SC CEH-SA se află în faliment de la finalul anului 2016. De altfel, şi Casa de Insolvenţă GMC SPRL Craiova, desemnată ca administrator judiciar al SC CEH-SA, în Raportul asupra cauzelor care au dus la insolvenţa SC CEH-SA constată, citez: „SC CEH-SA se află în starea de faliment, dar care încă nu este constatat încă de o instanţă judecătorească”!
– Să înţelegem că Sindicatul „Noroc Bun” a făcut toate demersurile la Curtea de Apel Alba Iulia tocmai pentru a nu fi declarat falimentul SC CEH-SA?
– Exact. În clipa în care Încheierea nr. 78/F/CC/2016 a Tribunalului Hunedoara prin care SC CEH-SA a fost declarată în insolvenţă rămânea definitivă, adică noi, Sindicatul Noroc Bun, pierdeam apelul, declararea falimentului SC CEH-SA era o chestiune de timp. Dar mai bine să vă ofer detalii clare în acest sens. Când a făcut cererea de intrare în insolvenţă, SC CEH-SA a specificat că – fapt prevăzut şi de Legea Prevenirii Insolvenţei şi a Procedurilor de Insolvenţă – va depune în termen de maxim 90 de zile un plan de reorganizare şi restructurare care să convingă creditorii, dar şi judecătorul sindic că în maxim trei ani de zile SC CEH-SA îşi va plăti datoriile şi va funcţiona fără pierderi.
Inerţia administraţiei
– De ce SC CEH-SA nu a depus acest plan la judecătorul sindic, mai ales că, iată, a trecut aproape un an de când a făcut cererea de intrare în insolvenţă, la 28 decembrie 2015?
– Răspunsul este simplu: nu se poate prezenta un asemenea plan prin care să îi demonstrezi unui judecător sindic, dar şi creditorilor că tu, SC CEH-SA, în trei ani de zile, din care unul iată a trecut, îţi vei achita datoriile şi vei funcţiona fără pierderi. O aberaţie. De fapt, SC CEH-SA – prin administraţia sa, dar şi prin administratorul special desemnat – a aşteptat ca cineva să ceară falimentul acestei societăţi sau prin faptul că nu s-au implicat absolut deloc pentru rezolvarea acestei situaţii să li se ridice dreptul de administrare de către administratorul judiciar şi ulterior să fie declarat falimentul
Falimentul, adică şomeri cu toţii
– Ce ar însemna falimentul SC CEH-SA?
– În cazul nostru, falimentul înseamnă că din clipa în care a fost declarat, nu mai poţi vinde energie electrică şi termică, iar angajaţii în maxim 45 de zile urmează să fie trecuţi în şomaj, iar firma în lichidare.
– Deci, Sindicatul „Noroc Bun” a considerat că SC CEH-SA urma să fie declarat în faliment într-un timp foarte scurt ?
– Exact. Dacă luăm în considerare şi faptul că Adunarea Creditorilor a refuzat să accepte continuarea investiţiilor la Uzina Electrică Paroşeni, care sunt finalizate în proporţie de peste 90%, situaţia devine clară. Adică, dacă blochezi chiar termocentrala unde se arde cărbunele. este clar că doreşti falimentul SC CEH-SA.
Ce (nu) s-a făcut
– Ce trebuia făcut să nu se ajungă aici?
– Imediat după intrarea în vigoare a Legii Energie şi Gazelor în anul 2013, când SC CEH-SA a început să vândă energie electrică şi termică în pierdere, trebuia separate activităţile, mineritul de energie, iar mineritul trebuia subvenţionat conform Legii Minelor, iar minele care trebuiau închise ar fi trebuit să fie închise conform Planului de încetare a activităţii elaborat de fiecare mină, care prevede acest lucru să se întâmple în anul 2024. Repet, în 2024.
Vinovaţii
– Cine este vinovat de această stare de fapt? 
– Conducerile administrative, consiliile de administraţie, dar şi Ministerul
Energiei, care s-au complăcut la un loc în această situaţie. Au ales o pace socială falsă, acordând drepturi şi facilităţi fără un fundament economic. Concomitent, profitând de această pace socială, şi-au acordat drepturi salariale cei din administraţie, dar şi de la Sindicatul Muntele (celebrii delegaţi sindicali) fabuloase. Noi, Sindicatul „Noroc Bun”, considerăm că administraţiile SC CEH-SA, consiliile de administraţie, dar şi Ministerul Energiei au condus voit această societate spre faliment.
– Pe ce vă bazaţi când spuneţi asta ?
– În perioada anilor 2013-2016 am atras atenţia factorilor de răspundere – Minister, CA al SC CEH-SA şi chiar la nivel de Prim-Ministru – că vom ajunge în situaţia asta şi nimeni nu a vrut să facă nimic în afara unei cereri de insolvenţă. Noi am făcut plângere la DNA legat de această situaţie şi ne-am constituit parte civilă faţă de toate pierderile suferite de membrii noştri de sindicat.
Viitorul
– Ce se va întâmpla în viitor? Cu salariile angajaţilor cu locurile lor de muncă ?
– Salariile şi plăţile legate de salarii nu pot fi blocate de nimeni, aşa cum se încearcă acum să li să spună oamenilor. Există lege în acest sens. Foarte rapid este necesară numirea unei conduceri responsabile la SC CEH-SA care să ştie ce are de făcut. Eu sunt convins că în motivarea Curţii de Apel Alba Iulia, pe care o aşteptăm cu interes, SC CEH-SA este obligată să aplice Legea Minelor, deoarece asta am cerut noi în Cererea noastră de intervenţie. În plus, fac apel la clasa politică din judeţul Hunedoara să facă demersuri rapide pe lângă Premierul Dacian Cioloş, pe lângă Guvernului Românei, astfel încât să fie modificată OU 36/2006 privind sistemul de termoficare, aşa cum a făcut acest lucru Guvernul Cioloş şi pentru Primăria Generală a Capitalei, în aşa fel încât sumele de bani proveniţi din producerea de energie termică, dar şi ca urmare a asigurării serviciilor de sistem (SEN – Sistemul Energetic Naţional) să nu poată fi supuse popriilor, executărilor silite, şi să fie folosiţi pentru plata salariilor şi funcţionarea în regim de siguranţă a celor două termocentrale şi a minelor din cadrul SC CEH-SA.

Comenteaza

Comenteaza