DISTRIBUIȚI
de Mihai BARBU
►El pleacă din Petroşani cu inima îndoită pentru că nu are toţi banii necesari traversării
Azi dimineaţă, la ora 9,  înotătorul Avram Iancu şi antrenorul său, Ioan Cordea, au plecat spre Anglia. Nu cu avionul, aşa cum au visat cei doi bărbaţi din Vale care vor să cucerească Canalul Mânecii, ci cu un autocar românesc  care pleacă din Rădăuţi şi ajunge, după două zile, la Dover. 
O firmă binevoitoare
Schimbarea de program (zbor, de două ore, cu avionul de la Cluj la Londra) a fost făcută din lipsa banilor. Aşa că, în loc să ajungă odihnit la Dover, Avram Iancu va fi, după 36 de ore, în oraşul în care va începe aventura vieţii sale, rupt de oboseală. Dar acest lucru e considerat a fi unul minor, în raport cu alte necazuri pe care le mai au de înfruntat cei doi temerari. Această călătorie, de la Cluj la Dover, este un cadou din partea societăţii de transport Tarsin din Rădăuţi. Până la Cluj, cei doi vor merge cu maşina condusă de Avram Iancu şi o vor lăsa acolo, într-o parcare. Ei speră că o vor putea recupera la întoarcere. Cei de la Tarsin fac o faptă bună până la capăt, aşa că îi vor aduce, gratuit, şi acasă. La Dover, d-nii Avram şi Cordea nu vor mai sta la hotel, aşa cum era prevăzut, ci într-o cameră închiriată cu 550 lire sterline pentru o lună. De acolo vor pleca, zilnic, la antrenament „Între ziduri”. Aşa îi zice acelui loc, lung de un kilometru şi 200 de metri, ce este străbătut, dus şi întors, de zeci, de sute de ori, de către cei care se încumetă să înfrunte Canalul.
Avram Iancu va fi monitorizat de un ceas de 1,5 euro
Durerea înotătorului, la plecarea din ţară, constă în faptul că nu pleacă, la mână, cu un ceas profesional pe care îl au la mână toţi înotătorii care se respectă. Ceasul respectiv are funcţii de orientare, de monitorizare şi e prevăzut cu o ieşire USB ce permite descărcarea datelor pe calculator. Acum, Avram Iancu poartă la mână un ceas de fix un euro şi jumătate pe care i l-a făcut cadou cineva din Spania. Ceasul respectiv are două calităţi: indică ora şi e rezistent la apă. Ceasul pe care şi-l dorea Avram Iancu costă 22 milioane lei vechi, dar firma care îl comercializează e gata să facă un rabat de 20%. Cu toate acestea, pentru că ai noştri au banii număraţi, ei nu l-au comandat.
Înainte, cu slip şi cască, prin „Iadul de gheaţă”
„Ce-o să simt în apa Canalului? Cei care au înotat acolo înaintea mea spun că, pe Canal, e Iadul de gheaţă”. Temperatura e scăzută, dar salinitatea apei din Canal e de două ori mai mare decât cea a Mării Negre. Recent, Avram Iancu a parcurs pe Marea Neagră, pe o apă agitată, 35 km, câştigându-şi simpatia şi admiraţia salvamarilor care i-au omagiat la sfârşit declarându-i, pe sportiv şi pe antrenor, membri de onoare ai clubului lor restrâns. La mare au fost oaspeţii d-lui Raj Tunaru, care a fost o gazdă perfectă. Echipamentul sportivului se rezumă doar la slip, ochelari de protecţie şi o cască galbenă pusă la dispoziţie de organizatori. Aşa a traversat primul om Canalul, aşa trebuie să-l traverseze şi următorii. Spre deosebire de Webb, înotătorii de azi au voie să se dea pe corp cu nişte creme de protecţie împotriva meduzelor, care sunt numeroase şi provoacă nişte înţepături foarte dureroase.
Regula nr.1: Nu poţi să-ţi tragi sufletul făcând pluta
„Trebuie să-ţi alegi un singur stil din cele patru cunoscute şi nu ai voie să-l schimbi în cursul traversării.
N-ai voie nici să faci pluta ca să te odihneşti”, ne-a explicat Avram Iancu câteva din regulile traversării Canalului. Iancu a ales stilul „crawl”, pentru că i se pare a fi cel mai avantajos şi eficient. El crede că traversarea îl va costa pierderea a 8-9 kg. În acest sens, înotătorul (care e un pachet de muşchi şi de voinţă) a pus pe el câteva kg în plus. Profesorul Ioan Cordea i-a pus în vedere să mănânce foarte multe proteine. Astfel Avram Iancu a ajuns de la 60 la 70 de kilograme. În ultima perioadă, înotătorul a mâncat slănină şi carne de viţel. El ne-a arătat, în acest sens, un firav strat adipos care i s-a depus pe abdomen. În timpul traversării, sportivul are dreptul la mai multe pauze de hidratare. În acele momente, antrenorul îi va coborî din şalupă băuturi energizante şi, din când în când, câte o banană. În timpul hidratării înotătorul calcă apa cu picioarele şi îşi odihneşte, cât de cât, braţele. El nu are voie să se sprijine sau să se agaţe de ambarcaţiunea care îl însoţeşte. Aceste reguli foarte dure fac ca doar unul din şase îndrăzneţi să ajungă de la Folkestone la Gris Nez.
Lista cu oameni generoşi şi cu dare de mână
La această îndrăzneaţă aventură în urma căreia Avram Iancu va fi primul român care va străbate înot Canalul Mânecii, oamenii de afaceri extrem de potenţi din Valea Jiului l-au ajutat, după puteri, pentru încununarea cu succes a misiunii.
Să dăm exemplu, aşa cum se făcea şi în buna tradiţie a epocii interbelice, de oameni generoşi: dl. Răducu, proprietarul de la Jolly şi Bella Italia – a dat echivalentul a 18,12 lire sterline (e drept că iniţial a vrut să dea dublu, dar i s-a părut cam mult…), dl. Ciser  de la restaurantul cu acelaşi nume – 9,06 lire sterline, dl. Emil Părău – 181,16 lire lire sterline, dl. Iordache Siminel de la Keops – 54,35 lire sterline, Costel Avram de la Rosa Multiflora – 1.000 lire sterline, societatea Lyca Mobile -1.000 lire, Adarco Invest – 181,16 lire, Gurasada Fun Park – la fel, Hotel Ayana – 90,55 lire, London Caffe – 36,24 lire sterline, Magazinul de cafea din Aeroport – 27,17 lire sterline. Vă reamintim că onor Consiliul Local Petroşani a oferit 90 milioane lei vechi, ceea ce înseamnă echivalentul a 1.630 de lire sterline.
Mai daţi o liră, fie-vă milă!
Avram Iancu e gata să suporte, cu stoicism, sărăcia bugetului de care au reuşit să facă rost până acum. Singura lui grijă este, acum, să facă rost şi de restul de 1600 lire pe care mai trebuie să-i plătească ambarcaţiunii care îl va escorta. Dacă nu face rost de aceşti bani, toate eforturile lui sportive vor fi zădărnicite de felul în care comunitatea noastră se raportează la astfel de evenimente majore. Deocamdată, vom spune că dl. Avram Iancu nu câştigă, la biblioteca la care trudeşte, mai mult de 12 milioane lei pe lună. În ultimele două luni şi jumătate şi-a luat concediu fără plată, în ideea că echivalentul salariului său îi va fi achitat de către unul din sponsori. Când am spus că Avram Iancu ar putea fi singurul bibliotecar din lume care va traversa Canalul Mânecii nu m-am înşelat. Înaintea lui a reuşit doar d-ra bibliotecară Elaine Gray. În altă ordine de idei, pe Avram Iancu îl aşteaptă acasă soţia şi cele trei fete: Flavia, Andrada şi Adina Maria. Ele mizează, înainte de  plecarea lui Avram, pe cele 12 milioane. E grea povara casei şi a performanţei sportive pe umerii acestui bărbat de doar 38 de ani de pe Maleia.
Epilog. La Varniţa
Miercuri, Avram Iancu şi antrenorul lui, Ioan Cordea, au făcut la ora 9 dimineaţa un ultim antrenament în micul baraj de la Varniţa. Temperatura apei era de 13 grade, cam tot atâtea câte vor fi, probabil, şi în dimineaţa zile când Avram va pleca din Folkestone spre Griz Nez. Dl. Kispal Ladislau, cel care asigura paza şi buna funcţionare a pompelor de la Varniţa, s-a arătat a fi un om atent şi plin de solicitudine. Când a auzit pentru ce se antrenează cei doi şi-a cerut scuze că nu îi poate ajuta cu mai mult.

Comenteaza

Comenteaza