Petrileanul din Italia

214

În top, alegeri pe Facebook

 

Cum s-a observat deja la ultimele alegeri, grupurile de pe internet şi popularitatea socială a candidaţilor, pot decide viitorul unei ţări. Propaganda prezidenţială online încurajată şi în SUA, pentru 2016. Gigantul fondat de Zuckerberg a decis să consolideze echipa responsabilă de politică, prin furnizarea de noi instrumente, în scopul de a fi “mai aproape” de alegători.

Potrivit rapoartelor, în publicitatea şi campaniile de pe Facebook s-ar fi cheltuit deja miliarde de dolari -cu cele 189 milioane de utilizatori pe lună, numai din SUA.

Printre instrumentele disponibile în campaniile viitoare, sunt cele mai bune funcţii video: de când Facebook a anunțat vestea în luna septembrie 2014, a ajuns la 1 miliard de vizualizări pe zi. Există, de asemenea, posibilitatea de a deschide sesiuni cu întrebări și răspunsuri.

În România, deja cunoscut finalul candidaturii lui Victor Viorel Ponta de anul trecut. Internetul a încercat să demonstreze că este mai puternic decât orice altă televiziune şi a reuşit să întoarcă procentele slabe din primul tur.

Un rol important în campania precedentă, l-a avut grupul “România”. Fondat de Liviu Trandafir, echipa de aproape 600.000 de membri (cel mai mare, online, din ţară) a reuşit să influenţeze părerile şi gândurile celor conectaţi – susţin aceştia.

Într-un interviu oferit CoaliţieiRomânilor, Liviu Trandafir povesteşte că atunci “am analizat candidaţii cu foarte mare atenţie şi am decis să o susţin pe Monica Macovei. M-a atras mesajul ei anticorupţie, tot ce a făcut în trecut – DNA, reformă în justiţie – şi eram convins că ce spune acum va şi faceDeşi eram cu vederi clare de dreapta şi pro-Macovei, am păstrat neutralitatea grupului, lăsând pe oricine să posteze orice despre orice candidat. Pe grup a postat şi stanga şi dreapta fără nici un fel de restricţie.”

 Modul cum a fost tratată diaspora confirmă cele ce mi s-au spus, că a existat o înţelgere, un plan bine pus la punct să iasă Victor Ponta. Mi s-a părut inuman ca acei români să fie trataţi în felul în care au fost.

Deja eram cu toţii turaţi la maxim după implicarea din turul întâi, iar prin ieşirea Monicăi Macovei din cursă ne-am îndreptat atenţia spre Klaus Iohannis. În turul întâi pur şi simplu nu l-am putut urmări pe Iohannis. Avea un mesaj liniar, un discurs monoton, nu mă atragea nimic la el. După turul întâi a preluat multe mesaje de la Monica Macovei care m-au făcut atent. Preocuparea mea principală a fost să continue lupta împotriva corupţiei. Când Iohannis a acceptat cele 10 propuneri de la Macovei, clar am spus că-l susţin.

La cei aproape 400.000 de membri cât avea atunci, România a devenit un mijloc de comunicare şi legătură între diaspora şi cei din ţară. Tot ce se posta pe grup devenea viral. Fiecare postare primea mii de comentarii şi share-uri. Tastau cel puţin 100 de persoane pe secundă. Au fost inclusiv consilieri de-a lui Ponta care postau şi aveau peste 1.000 de comentarii şi like-uri pe postare.Sâmbăta dinaintea alegerilor aveam circa 7.000 de notificări la 10 miunute, de unde rezultă că era un trafic imens şi un interes evident din partea populaţiei care răspundea activ la mesajele de pe grup”

Valea Jiului? Prezentă!

Pentru GDD, Liviu Trandafir precizează că

“Fiecare partid politic a avut grupuleţe şi pagini prin care au încercat să câștige, nu le cunosc pe toate, eu am fost axat pe macro, cât despre electoratul din Valea Jiului pot să îţi spun că a fost prezent şi activ pe grup, o mare parte din ei şi-au dorit o schimbare în bine pentru România, votând dreapta. Acum nu mă pot pronunţa şi asupra celor care nu au activat în online din terţe motive. Vineri, înainte de turul doi, am vrut să fac o confruntare online între Iohannis şi Ponta, în care amândoi să răspundă live pe grup întrebărilor populaţiei. Iniţiativa nu a reuşit datorită faptului că unul dintre candidaţi a spus că nu are nevoie de online pentru că este deja cotat foarte bine.

Am ţinut legatura şi cu oameni din campania lui Iohannis. Ei erau preocupaţi atunci să dea telefoane, pe ultima sută de metri, să vâneze autobuzele PSD care umblau prin ţară cu votanţi. Văzând emulaţia de pe Facebook în general şi de la mine de pe grup în particular, le-am spus că internetul îl va face pe Iohannis preşedinte”

 

Aşadar, Facebook a băgat (recent) mulţi bani în instrumente şi siguranţă în special pentru următoarele alegeri din 2016 din Statele Unite. Ştiind şi că în ultimele alegeri din România, grupurile şi comunităţile sociale au avut un cuvânt greu de spus, toată lumea se întreabă dacă realitatea fără cont de facebook este, aşa cum pare: dubioasă.

Din aceste exemple –  nu ai cont de facebook, nu contezi. Sau contezi, dar nu unde poţi influenţa. Dacă vrei să candidezi la preşedinţie, asigură-te că ai cont de facebook, 5000 de prieteni activi şi 100 de grupuri care să te susţină. Sau nu.

Sergiu BALABAN DUCK

Gazeta de dimineata

Comenteaza

Comenteaza